European Project for Interreligious Learning

“Zo zal, als een sneeuwbal, vrede iets dichterbij komen”
European Project for Interreligious Learning (Epil) is een unieke kans om in andere landen de vrouwen-dialoog te oefenen.

Het internationale dialoogproject EPIL (European Project for Interreligious Learning) gaat dit jaar opnieuw van start. Het project wordt gedragen door Nederland, Oostenrijk, Bosnië en Turkije. Elk van deze landen vaardigt drie studenten met een christelijke achtergrond en drie studenten met een moslimachtergrond af. In de loop van twee jaar (2015-2017) strijken deze studenten met hun begeleiders vier keer een week neer in een van de landen. Ze oefenen dialoog met deze internationale en interactieve studenten. Daarnaast krijgen de studenten in elk gastland een programma aangeboden waardoor zij veel leren over de dialoog in relatie tot de geschiedenis van het betreffende land. Tevens vaardigt elk land twee begeleiders af, een moslim en een christelijk, die samen het academische team vormen. Voor Nederland zijn de begeleiders Stella van de Wetering en Geertje de Vries.
Van de studenten wordt gevraagd, dat zij zich voor het hele project voor twee jaar committeren en zich inzetten. Aan het eind van de rit wordt een certificaat uitgereikt op grond van het door de student ingeleverde en gepresenteerde diplomawerkstuk. De bedoeling is dat de deelnemende studenten na twee jaar in hun eigen land en situatie de interreligieuze dialoog blijven faciliteren en voortzetten.

EPIL: een bijzondere reizende academie.

Ervaringen van een studente!
In de afgelopen jaren heb ik de kans gekregen deel te nemen aan het EPIL traject. Samen met vijf andere Nederlandse vrouwen, drie met een moslim achtergrond, en drie, waaronder ikzelf, met een christelijke achtergrond. De diversiteit was groot, van best wel orthodox gelovig tot behoorlijk vrijzinnig. We vormden een reizende academie, samen met vrouwen uit Zwitserland, Oostenrijk, Bosnië en Libanon. Elk land was, gedurende het traject van ruim twee jaar, een week lang gastland. Zo’n week trokken we dan intensief met elkaar op, leerden we elkaar en het land kennen. Het doel was leren van kennis en ervaringen uit onze tradities, geschiedenis en de moderne tijd, dialoog oefenen op verschillende niveaus en met diverse werkwijzen, en vooral in de praktijk van alledag leren hoe om te gaan met het vreemde van de ander en jezelf daarin leren kennen. Om ten slotte het geleerde in je eigen werkpraktijk in te zetten. Doordat je de ander werkelijk leert kennen, niet meer als vreemde ziet, integreer je deze ervaringen in je eigen (werk-)omgeving. Zo zal, als een sneeuwbal, vrede iets dichterbij komen.

Zelf werk ik sinds twee jaar in Poelenburg, Zaandam. Een wijk met veel bewoners met een niet-westerse achtergrond. Het EPIL traject heeft mij bijzonder veel gebracht aan (internationale) ervaringen die mij enorm helpen in de uitvoering van mijn dagelijkse werk. Daarnaast is het intensieve contact met de andere cursisten een dierbare herinnering, alsook de reizen en excursies in de gastlanden.

De deelnemende landen zijn in het nieuwe traject anders, maar het doel is hetzelfde gebleven. Kennis en ervaringen opdoen en dit als een sneeuwbal effect in de eigen omgeving neerzetten. Zodat nieuwe verbindingen ontstaan. Het zijn ontmoetingen met een ander, die alleen maar verrijkend zijn!

Ik beveel dit project van harte aan. Er is nog plek voor enkele (jonge) studenten met een christelijke achtergrond. Graag vertel ik meer over mijn ervaringen wanneer je geïnteresseerd bent!

Met vriendelijke groeten, Marleen Kramer

 

Informatie: mail Stella van de Wetering

zie de website: EPIL

download de informatie in PDF:

EPIL 2015 Flyer

Reacties zijn gesloten.