Persbericht Landelijke Dialoogcommissie van de Liberaal Joodse gemeente

Eén van onze redactie-leden stuurde ons dit toe. Ook al gaat het niet direct over de man-vrouw verhouding, wij delen dezelfde waarden. En die staan op het spel. Daarom nemen wij als redactie dit bericht graag over.
Het is een bemoedigende tekst in deze soms heftige tijden, waarbij de emoties soms hoog oplopen, deze handreiking van de liberale joodse gemeenschap aan moskeeën en geloofsgemeenschappen, die op dit moment op een vaak zeer kwetsende manier bedreigd worden. Het is een persbericht van de Landelijke Dialoogcommissie van de Liberaal Joodse gemeente.

Aan alle moslimgemeenschappen en moskeeën,

Met afschuw hebben de leden van de landelijke Dialoogcommissie van het Verbond van het Progressief Jodendom in Nederland en vele geloofsgenoten kennis genomen van de bedreigingen (middels brieven met hakenkruizen) aan diverse moskeeën in het land.

De joodse bevolkingsgroep weet als geen ander waar dit uiteindelijk toe kan leiden. Het toont weer hoe moslims en joden elkaar nodig hebben.

De bedreigingen met hakenkruis en varkens zijn kwetsend, beledigend en bedreigend en geeft bij joden gevoelens van solidariteit.

Wij zijn solidair met moslims in Nederland die hun plek zoeken in een vredige Nederlandse samenleving en hebben net als elke ingezetene het recht om zich beschermd te weten in de beleving van hun godsdienst.

Uitingen als deze, tegen welke bevolkingsgroep dan ook, mogen niet worden geaccepteerd.

Wij wensen de moslims in ons land sterkte en weerbaarheid tegen deze onacceptabele verwensingen.

Namens de landelijke Dialoogcommissie van het Verbond van het Progressief Jodendom In Nederland

Simon Cohen, Voorzitter

Rob Cassuto,                    Nijmegen